The Harrastus Neuk
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Welke ability verdeling?

3 posters

Go down

Welke ability verdeling? Empty Welke ability verdeling?

Post by Ciary Sun Nov 25, 2018 11:00 pm

Even een poll: Welke soort ability verdeling zien jullie zitten?
Even uitleggen
  1. Points buy: Deze optie is ene waar we het meeste mee vertrouwd zijn. je krijgt een aantal punten en verdeelt ze. hoge scores kosten meer (2 punten uit de pool voor 1 extra ability punt). Het is fair en iedereen heeft de kans om zijn character zoveel te tweaken als hij wil. Ondanks dat het fair is heeft deze wel de meeste "min-max" potentieel. om die reden ben ik hier als DM minder voor. Je zal minder snel geneigd zijn om punten te steken in een ability waar je character niets mee is. al denk ik juist dat deze abilities die je niet gebruikt maar toch best hoog zijn soms net een belangrijk onderdeel zijn van een character. maar ik zet me naar de mening van de meerderheid
  2. Fixed value: Ook fair. iedereen heeft dezelfde 6 scores. te verdelen. hierdoor heb je een goede mix van sterke, gemiddelde en zwakke scores. het is fair want iedereen heeft dezelfde kansen. Maar het systeem mist diversiteit. iedereen heeft dezelfde 6 scores. al zorgen de race bonussen en class proficiencies wel voor de nodige verschillen? of misschien is het ook helemaal niet erg dat alle scores zo gelijkend zijn
  3. Random: je rolt 4 dice, en de hoogste 3 bepalen je score. doe dat 6 keer en verdeel. Het nadeel is dat je slecht kan rollen, of heel goed. en dat er een groot verschil kan zijn in individuele scores van characters. En eerlijk gezegd vind ik dit net het voordeel van dit systeem. je kan characters krijgen die statistisch niet zo goed zijn, maar waar de groep net iets meer achter staat om het goed te doen. een beetje het underdog effect. root for the little guy enzo. maar dan moet je accepteren dat je een character kan hebben dat statistisch niet zo goed is. dat je eigen character "the little guy" is.

wat is jullie mening? Je kan op alle opties stemmen als het niets uitmaakt. Of op meerdere als je specifiek 1 optie niet wil.
Ciary
Ciary
3rd Year Cadet
3rd Year Cadet

Posts : 34
Points : 50
Join date : 2017-02-19
Age : 35
Location : Outside reality

Back to top Go down

Welke ability verdeling? Empty Re: Welke ability verdeling?

Post by DennisG Sun Nov 25, 2018 11:11 pm

Ik blijf een voorstander van point Buy. Maar ik volg evengoed de meerderheid.

DennisG
2nd Year Cadet
2nd Year Cadet

Posts : 21
Points : 35
Join date : 2017-06-15

Back to top Go down

Welke ability verdeling? Empty Re: Welke ability verdeling?

Post by Nalden Mon Nov 26, 2018 12:05 am

D20 is standaard nog altijd 4d6 rollen en de hoogste 3 toewijzen aan een ability in de volgorde dat je gerolt hebt. Probleem is, dat wanneer je slecht rolt, je niet het character kan maken dat je eigenlijk wil spelen.

Hierdoor kies ik voor optie 1. Het is nog steeds fair want iedereen krijgt hetzelfde aantal punten en je kan het character maken dat je wilt spelen in plaats van dat je opgescheept zit met een little guy die eigenlijk weinig kan en door de party wordt meegenomen omdat hij toch zo schattig is.
Nalden
Nalden
Jedi Master
Jedi Master

Posts : 41
Points : 88
Join date : 2017-02-17
Age : 44
Location : Hyboria

https://harrastusneuk.forumotion.com

Back to top Go down

Welke ability verdeling? Empty Re: Welke ability verdeling?

Post by Ciary Mon Nov 26, 2018 1:23 pm

Er is unaniem gekozen voor optie 1
Character creation met point-buy dus.

Dus daar gaan we dan voor
Ciary
Ciary
3rd Year Cadet
3rd Year Cadet

Posts : 34
Points : 50
Join date : 2017-02-19
Age : 35
Location : Outside reality

Back to top Go down

Welke ability verdeling? Empty Re: Welke ability verdeling?

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum